Hartklep afwijkingen

Het hart heeft vier hartkleppen. Gezonde kleppen openen en sluiten perfect. Bij een hartklepaandoening loopt dit niet meer zo soepel. De klep lekt of er is een vernauwing.

Hartkleppen zorgen ervoor dat het bloed de goede kant op stroomt in het hart. Dit doen ze door op het juiste moment open en dicht te gaan.

Er zijn 4 hartkleppen:

• aortaklep: tussen de linkerkamer en aorta
  • mitralisklep: tussen de linkerkamer en -boezem
  • pulmonalisklep: tussen de rechterkamer en longslagader
  • tricuspidalisklep: tussen rechterkamer en -boezem

Lees meer over hartkleppen

Gezonde hartkleppen sluiten perfect en gaan volledig open.

Problemen die kunnen optreden zijn:

• vernauwing van de hartklep
  • lekkende hartklep
  • vergroeien van de klepbladen
  • beschadiging, verslapping of uitrekking van de klepbladen

Bij deze problemen ontstaat er een vernauwing in de hartklep of de klep gaat lekken. Het gevolg is:

• een vernauwde hartklep laat minder bloed door.
  • een lekkende hartklep werkt minder efficiënt; een deel van het bloed stroomt terug

De meeste klepafwijkingen komen voor in de linker harthelft, bij de aortaklep en de mitralisklep.

Er zijn verschillende oorzaken voor hartklepaandoeningen: aangeboren afwijkingen, ziekte of ouderdom.

Aangeboren hartklepaandoening

De afwijking (of de aanleg hiervoor) is bij de geboorte aanwezig. Klachten kunnen direct optreden, maar ook pas veel later. De klepbladen zijn met elkaar vergroeid of ze zijn te groot of te klein.

Hartklepaandoening na ziekte

Hartkleppen zijn gevoelig voor ziekten zoals acuut reuma en bacteriële infecties. Door beschadiging of littekens op de klep gaan de klepdelen aan elkaar kleven. De klep vernauwt of gaat lekken.

Slijtage en verkalking hartklep

Ouderdom is de belangrijkste oorzaak van een hartklepaandoening. Door verkalking (sclerose) worden de kleppen harder en stugger. Hierdoor ontstaat een vernauwing of lekkage. Bij een niet goed werkende hartklep kan er in de loop van de tijd schade aan het hart ontstaan doordat het hart harder moet pompen. Op den duur kan hartfalen ontstaan.

Wat merkt u van een hartklepaandoening?

U merkt niet altijd dat u een hartklepaandoening heeft. Sommige mensen hebben geen of weinig klachten.

Veel voorkomende klachten zijn:

• kortademigheid
  • opgezette voeten
  • pijn op de borst
  • onregelmatige hartslag
  • moeheid
  • duizeligheid bij inspanning

Behandeling is niet altijd nodig. Bij milde klepafwijkingen met weinig klachten is wel regelmatige controle noodzakelijk.