Hartfalen

Bij hartfalen is de pompfunctie van het hart verminderd. Dit kan komen door verschillende oorzaken. Bij hartfalen wordt er onvoldoende bloed rondgepompt. Meestal werkt de linkerkamer niet goed.

Er zijn 2 vormen:

• De hartspier trekt niet krachtig genoeg samen (systolisch hartfalen). Het hart pompt per hartslag veel minder bloed rond dan normaal
  • de hartspier ontspant zich niet goed genoeg en het hart vult zich minder goed met bloed (diastolisch hartfalen). Er is minder bloed beschikbaar om rond te pompen.

In beide gevallen wordt er te weinig bloed rondgepompt. Systolisch hartfalen komt het meeste voor.

Oorzaken hartfalen

Hartfalen kan verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaken staan hier op een rijtje.

Hartinfarct

Een hartinfarct kan leiden tot hartfalen, maar dit hoeft niet. Bij een hartinfarct sterft een deel van de hartspier af. Dit deel trekt niet meer goed samen, waardoor de hartpompfunctie achteruit kan gaan. In hoeverre dit gebeurt, is afhankelijk van de ernst van het hartinfarct.

Hoge bloeddruk

Bij langdurig hoge bloeddruk kan er ook hartfalen ontstaan. Als het hart voortdurend tegen een hoge druk in moet pompen, zal het hart eerst meer spieren aanmaken om dit voor elkaar te krijgen. Op den duur wordt de verdikte hartspier stijver en minder soepel en neemt de pompkracht af.

Hartklepaandoening

Als hartkleppen niet goed sluiten of vernauwd zijn, moet het hart harder werken. Dit is een extra belasting voor het hart.

Ritmestoornissen

Bij ritmestoornissen klopt het hart te snel, te langzaam of onregelmatig. Hierdoor verliest het hart pompkracht.

Hartspierziekte

Cardiomyopathie is een hartspierziekte, waarbij de hartspier verdikt is of verwijd. De cellen hebben een abnormale bouw of zijn vervangen door vet- of bindweefsel. De pompkracht van het hart neemt hierdoor langzaam af.

Myocarditis is een acute ontsteking van de hartspier, meestal veroorzaakt door een virus. Als deze aandoening de hartspier ernstig heeft beschadigd, kan er hartfalen ontstaan.

Wanneer klachten?
Hartfalen ontwikkelt zich meestal langzaam. Het hart probeert eerst nog zelf te compenseren voor de verminderde pompfunctie. Het gaat bijvoorbeeld harder werken en maakt extra spieren aan. Zo kan het hart toch een tijdlang voldoende bloed rondpompen. Op een gegeven moment is het hart erg verzwakt en treden er klachten op. Als het hart eenmaal pompkracht heeft verloren, is het moeilijk dit weer te herstellen.

Hartfalen > oorzaken

• Kransslagaderlijden (myocardinfarct)